november 1129

Reportage 22 T-27 hotrod

Hej gott folk  nu ska ni få läsa om en riktigt grym bil  ägaren gav mej en åktur som hette duga på bigmeet 2011,

 

Fotade  denna häftiga bil när ägaren kom fram o började prata med mej efter lite snack om ditt o datt om bilen tog jag mod till o fråga   ja ja ( stärkt av lite kurant )

 

om jag inte skulle få ta en provtur faktiskt mest på skoj då ägaren inte kände mej  .

 

döm om min förvåning när ägaren sa visst vi tar en tur  smidig som jag är hoppade jag ner fort som fan i detta badkar innan ägaren skulle ändra sej .

 

Jag har ju åkt många snabba bilar men aldrig i ett badkar harredjävlar vilken upplevelse sitta på golvet inga rutor bara en fet motor som vrålade puu.

 

När vi kom till baka hade jag enligt zeppo västerås största leende  sååååå grymt häftigt ,

 

ett stort tack till ägaren vi kanske syns på bigmeet 2012.

 

Hur ska jag nu kunna toppa detta njaaa får la bli i sellas röda musse 427 den kommer bli nått i hästväg ( oops där fick jag till det  hästväg  haha)

 

Här kommer lite fakta från ägaren  mycke nöje  / steff

 

   

 

                                                      foto : © steff

 

 

 

 

 

 

Hej steff

 

Ägaren har alltid gillat 1927 års T-roadsters sedan han såg en i Hot Rod Magazine för trettio år sedan. Små lätta karosser med fint flyt i linjerna.
 För några år sedan fanns en till salu som han köpte direkt efter tre minuters provkörning. Det är en gammal 1980-tals racebil från Stockholmstrakten som nu renoverats,
 besiktigats och reggats. Roddar kan vara en plåga att köra dubbelvikt med ett knä på varje sida om ratten. Men i den här T27an har varje cm utnyttjats invändigt,
 med normal rattvinkel, tunt ryggstöd och fem cm dyna direkt på golvet. Körställningen är bra med nästan raka ben och armar. Chassit är i 2X4" fyrkantprofil med 3 mm godstjocklek.
 Den har långt axelavstånd, är fyrhjulsinmätt och alla framvagnsvinklar är exakt inställda, så den går rakt och fint.
  Smallblockchevan är byggd av en JAS-mekaniker, med 0-balanserat strokerkit från OHIO Crankshaft. Preppad 350-låda, smidd 1940-tals Fordaxel med 4" dropp och Volvoskivor fram,
 och diffad Chrysler 8 3/4 bakaxel uppsatt i K-link. 400 hkr i en 800 kg bil ger 0-100 på 4 sek med vanliga gatdäck. Det är lika roligt varje gång.

 

 

 

Mvh Ägaren

 

 

 

 

 

Tags: | Categories: Reportage

november 1124

Ny kalender

Hej gott folk  om ni klickar i den svarta menyraden på fliken träffkalender så får ni se.

Tack till våran webmaster thomas  för detta , då gott folk är det bara maila mej om träffar när det händer nått roligt möten ja kort sagt allt så skriver jag in detta på kalendern .

maila mej på  steff777@live.se   

Fick i dag reda på att mcdonalds ska öppna på mitt jobb ååååååååååå jag ropar högt ja ja ja ja ja ja gott gott

men fan borde ju ropa nej nej nej för helvete inte den skiten hos mej ,,,,  ( jag är kluven )

Hittar ju mycke roligt att fota när jag är ute på träffar denna hittade jag på bigmeet i somras  

              ha de gott  / steff

                                              foto: © steff

Tags: | Categories:

Hej alla det finns i den svarta menyraden en flik  träffkalender där jag skrev om olika träffar 2011 puu det blev många

jag åkte nog på över 30 träffar i somras , NU har jag tagit bort alla och hoppas det ska komma en ny snygg kalender för 2012 där .

Tiden går fort och snart dax att börja fylla i för 2012 års träffar .

här kommer ett bildspel från lite olika träffar 2011 mycke nöje   ha de gott  / steff

                                  KLICKA PÅ LÄNKEN HÄR UNDER

http://www.youtube.com/watch?v=SvUcFulNUJI

                                            foto :  © steff

Tags: | Categories:

november 1114

Nummer 25 Fastback 68

Hej alla dax för ett mycke snyggt repotage jag fick av anders nylen

 det är även  anders som fotat dessa snygga bilder stort tack anders för ditt repotage

                            ha de gott / steff

 

                          foto :  © anders nylen

 

 

 

 

 Hej steff

Jag börjar med att skicka ett par bilder på min nyinköpta Mustang; en 1968 Highland Green Fastback GT med 302 4V och C4 automat-låda, min fjärde Fastback i ordningen.

Mitt Mustang-ägande började med en 1966 Ivy Green Fastback som jag köpte 1994 och hade i många år, och som tidigare hade ägts av Tord Jönsson’s gamle kompis

Bengt Malmquist i Dösjebro (tidigare CMC#2) Dessa två herrar startade klubben Mustang Fastback owners club…som sedermera blev Classic Mustang Club.

Min andra Fastback blev en 1968 ”Bullitt-clone”Fastback som jag importerade från Kalifornien,…men den motsvarade inte riktigt mina stora förväntningar

…för jag hade redan då försökt köpa Hans-Erik’s-68 FB, och det var ju denna bil jag som hade som måttstock för hur jag ville att skicket skulle vara.

Nåväl, Fastback nummer tre blev en nyare bil…en 2006 Vista Blue kompressormatad S281S/C Saleen, som jag också importerade med hjälp av mina goda

vänner på West Side USA bilar. Jag ringde först runt till alla Ford-dealer’s i hela Kalifornien tills jag hittade exakt vad jag ville ha…en Vista Blue Saleen S281S/C,

som jag även med lite tur, och mycket hjälp från Saleen klubben’s lokalavdelning i Kalifornien, tillsammmans med Charles Jacobsson på West Side, lyckades få signerad

av självaste Mr. Steve Saleen vid Saleen’s head office i Anaheim/CA, innan den skeppades över till Sverige. Något som jag är helt ensam om i Sverige.

Saleen’en sålde jag nu i sommar till en god vän i Stockholm. Den fick lämna plats åt bilen som står i mitt garage nu…och som jag har har varit ute efter så länge,

Och som jag nu äntligen är ägare till…..efter många år av övertalning och som jag äntligen lyckats få köpa av min gamle vän Hans-Erik Fransson i Lysekil.

…….men det var som Hasse berättade för mig att; jag var den enda som han kunde tänka sig att sälja till, för han vet hur noggrann jag är, och hur väl

bilen kommer att bli omhändertagen och ompysslad. Ett stort förtroende….och omdöme från Hasse som jag är mycket stolt och glad över.

Bilen som sagt är en 1968 GT Fastback, 302 4V med C4 automat i färgen Highland Green…samma färg och modell som

Lt. Frank Bullitt körde omkring med i filmen ”Bullit”…även om Steve McQueen’s Fastback

var en GT390 med manuell låda.

Jag har alltid varit svag för Mustang och speciellt Fastback…och gärna mörkgröna, då jag är en riktig Mustang- och även ”Bullitt-fantast”

….som utöver Mustang i skala 1:1 även samlar Mustang i form av färdigbyggda die-cast modellbilar i olika skalor….bland annat ”Bullitt-bilar”

i alla skalor och varianter som jag kan hitta.

Det var lite extra spännande när jag och min sambo var över i USA förra året, då jag passade på att fylla jämt,

och firade detta med en dröm jag haft sedan länge…att bila runt på västkusten i USA.

Vi var där tre veckor och körde runt i Kalifornien, Arizona, Utah och Nevada….givetvis med ett besök hos Carroll Shelby i Las Vegas,

där vi fick se tillverkning av deras Super Snake GT500 och även nytillverkade AC-Cobra, samt deras fina Shelby-museum.

Vi var även ett par dagar i San Fransisco, ett besök som jag bl.a hade förberett genom att via den Tyska

Mustang klubben skriva ut en karta som visade exakt hur och var Steve McQueen körde i sin gröna -68 Fastback när han

jagade ”the Bad Guys” i deras 1968 Charger upp och ner i backarna i San Fransisco…..så vi gjorde om färden…fast i vår hyrbil…och utan att jaga några ”Bad guys”.

Vi letade upp många av adresserna och husen från filmen. Jag träffade och pratade bl.a med ägaren till det hus där Lt.Frank Bullitt bodde i filmen.

Han stod utanför och tittade fundersamt på när jag sprang runt och fotograferade huset ur alla vinklar…och till slut frågade han vad jag höll på med.

När jag berättade att jag var en Mustang- och Bullitt-entusiast från Sverige, så sken han upp och berättade för mig att huset var precis

som när de spelade in filmen, förutom att affärsdelen i bottenvåningen nu var borta. Annars var allt sig likt…även inomhus !

En annan intressant och lite spännande episod som utspelade sig var när jag och min sambo åkte en tur med ett gammalt De Havilland Beaver sjöflygplan

över San Fransisco. Planet var stationerat på norrsidan av Golden Gatebron, och flygbolagets kontor huserade i en gammal musikstudio där bl.a Jimmie Hendrix

Janis Joplin och Jefferson Airplane spelat in musik på 60-talet. När jag satt och pratade med ägaren för flygbolaget och nämnde mitt

stora Mustang- och Bullitt-intresse, så berättade han för mig att han hade en god vän som äger en stor och känd anrik restaurang nere

vid Fisherman’s Wharf i San Fransisco. Och denne mannens son var ägare till en av de mytomspunna filmbilarna.

Jag var nere vid restaurangen och sökte ägaren för att få kontakt med sonen…och kanske få möjlighet att se originalbilen från filmen,

men han var bortrest vid tillfället…och skulle inte komma tillbaka förrän om ett par dagar….

Precis när vi hade skulle lämna San Fransisco. …Nåväl, det känns i alla fall lite spännande att ha varit nära att få komma i kontakt med ägaren till denna filmbil.

 

Ja, Steff det var lite text om mitt Mustang intresse.

 

Än en gång ett stort tack för en mycket välorganiserad och trevlig Mustang träff i Borås !!

Med vänliga hälsningar

Anders Nylén

 Lindome

Tags: | Categories: Reportage

november 1108

Höstbild

Hej alla glada ingen vinter ännu här i mina trakter måste bara visa denna helt grymma bild som anders nylen fotade på endofsummer förra året.

fotat från en skylift som en av våra sponsorer ställde upp med   ( bollebygds bil & miljöcenter ) en riktig höstbild  ha de gott  / steff

   röda mach 1      ( steff )

   blå 65              (  dan andersson )

   svart röd 06     (  sella )

   02 gt               (  fam kallio )

   67 eleanor       ( magnus axelsson )

   08 gt              ( tomas oscarsson )

                                            foto: anders nylen

Tags: | Categories:

november 1103

Trollhättan 28 maj 2011

Hej har fått lite mail från robin här kommer lite bilder från en crusing han var på.

vill ha mera bilder maila mej   steff777@live.se    

 eller ring mej  0706-701958

 ha de gott / steff

                                          foto : robin

Hej, Steff!

Jag var på bilutställningen och cruisingen här i Trollhättan och det var kul men vädret var ingen höjdare.

 Vet inte vem som vann peoples choise samt hur många bilar som var uppställda inför allmänheten

 men en viss bil drog mycket uppmärksamhet och det var Kendalls tävlingsbil på 2700 hk.

 Den hördes ordentligt och många fick hålla för öronen.

 Cruisingen var välbesökt trots regnet vilket orsakade trafikstockningar i vissa delar av stan.

 Har dock inga bilder från själva cruisingen. Ha det gott!

                                   
Mvh Robin

   

Tags: | Categories: