Hej alla dax för ett mycke snyggt repotage jag fick av anders nylen
det är även anders som fotat dessa snygga bilder stort tack anders för ditt repotage
ha de gott / steff
foto : © anders nylen
Hej steff
Jag börjar med att skicka ett par bilder på min nyinköpta Mustang; en 1968 Highland Green Fastback GT med 302 4V och C4 automat-låda, min fjärde Fastback i ordningen.
Mitt Mustang-ägande började med en 1966 Ivy Green Fastback som jag köpte 1994 och hade i många år, och som tidigare hade ägts av Tord Jönsson’s gamle kompis
Bengt Malmquist i Dösjebro (tidigare CMC#2) Dessa två herrar startade klubben Mustang Fastback owners club…som sedermera blev Classic Mustang Club.
Min andra Fastback blev en 1968 ”Bullitt-clone”Fastback som jag importerade från Kalifornien,…men den motsvarade inte riktigt mina stora förväntningar
…för jag hade redan då försökt köpa Hans-Erik’s-68 FB, och det var ju denna bil jag som hade som måttstock för hur jag ville att skicket skulle vara.
Nåväl, Fastback nummer tre blev en nyare bil…en 2006 Vista Blue kompressormatad S281S/C Saleen, som jag också importerade med hjälp av mina goda
vänner på West Side USA bilar. Jag ringde först runt till alla Ford-dealer’s i hela Kalifornien tills jag hittade exakt vad jag ville ha…en Vista Blue Saleen S281S/C,
som jag även med lite tur, och mycket hjälp från Saleen klubben’s lokalavdelning i Kalifornien, tillsammmans med Charles Jacobsson på West Side, lyckades få signerad
av självaste Mr. Steve Saleen vid Saleen’s head office i Anaheim/CA, innan den skeppades över till Sverige. Något som jag är helt ensam om i Sverige.
Saleen’en sålde jag nu i sommar till en god vän i Stockholm. Den fick lämna plats åt bilen som står i mitt garage nu…och som jag har har varit ute efter så länge,
Och som jag nu äntligen är ägare till…..efter många år av övertalning och som jag äntligen lyckats få köpa av min gamle vän Hans-Erik Fransson i Lysekil.
…….men det var som Hasse berättade för mig att; jag var den enda som han kunde tänka sig att sälja till, för han vet hur noggrann jag är, och hur väl
bilen kommer att bli omhändertagen och ompysslad. Ett stort förtroende….och omdöme från Hasse som jag är mycket stolt och glad över.
Bilen som sagt är en 1968 GT Fastback, 302 4V med C4 automat i färgen Highland Green…samma färg och modell som
Lt. Frank Bullitt körde omkring med i filmen ”Bullit”…även om Steve McQueen’s Fastback
var en GT390 med manuell låda.
Jag har alltid varit svag för Mustang och speciellt Fastback…och gärna mörkgröna, då jag är en riktig Mustang- och även ”Bullitt-fantast”
….som utöver Mustang i skala 1:1 även samlar Mustang i form av färdigbyggda die-cast modellbilar i olika skalor….bland annat ”Bullitt-bilar”
i alla skalor och varianter som jag kan hitta.
Det var lite extra spännande när jag och min sambo var över i USA förra året, då jag passade på att fylla jämt,
och firade detta med en dröm jag haft sedan länge…att bila runt på västkusten i USA.
Vi var där tre veckor och körde runt i Kalifornien, Arizona, Utah och Nevada….givetvis med ett besök hos Carroll Shelby i Las Vegas,
där vi fick se tillverkning av deras Super Snake GT500 och även nytillverkade AC-Cobra, samt deras fina Shelby-museum.
Vi var även ett par dagar i San Fransisco, ett besök som jag bl.a hade förberett genom att via den Tyska
Mustang klubben skriva ut en karta som visade exakt hur och var Steve McQueen körde i sin gröna -68 Fastback när han
jagade ”the Bad Guys” i deras 1968 Charger upp och ner i backarna i San Fransisco…..så vi gjorde om färden…fast i vår hyrbil…och utan att jaga några ”Bad guys”.
Vi letade upp många av adresserna och husen från filmen. Jag träffade och pratade bl.a med ägaren till det hus där Lt.Frank Bullitt bodde i filmen.
Han stod utanför och tittade fundersamt på när jag sprang runt och fotograferade huset ur alla vinklar…och till slut frågade han vad jag höll på med.
När jag berättade att jag var en Mustang- och Bullitt-entusiast från Sverige, så sken han upp och berättade för mig att huset var precis
som när de spelade in filmen, förutom att affärsdelen i bottenvåningen nu var borta. Annars var allt sig likt…även inomhus !
En annan intressant och lite spännande episod som utspelade sig var när jag och min sambo åkte en tur med ett gammalt De Havilland Beaver sjöflygplan
över San Fransisco. Planet var stationerat på norrsidan av Golden Gatebron, och flygbolagets kontor huserade i en gammal musikstudio där bl.a Jimmie Hendrix
Janis Joplin och Jefferson Airplane spelat in musik på 60-talet. När jag satt och pratade med ägaren för flygbolaget och nämnde mitt
stora Mustang- och Bullitt-intresse, så berättade han för mig att han hade en god vän som äger en stor och känd anrik restaurang nere
vid Fisherman’s Wharf i San Fransisco. Och denne mannens son var ägare till en av de mytomspunna filmbilarna.
Jag var nere vid restaurangen och sökte ägaren för att få kontakt med sonen…och kanske få möjlighet att se originalbilen från filmen,
men han var bortrest vid tillfället…och skulle inte komma tillbaka förrän om ett par dagar….
Precis när vi hade skulle lämna San Fransisco. …Nåväl, det känns i alla fall lite spännande att ha varit nära att få komma i kontakt med ägaren till denna filmbil.
Ja, Steff det var lite text om mitt Mustang intresse.
Än en gång ett stort tack för en mycket välorganiserad och trevlig Mustang träff i Borås !!
Med vänliga hälsningar
Anders Nylén
Lindome
b030cedc-7dae-4bc6-95f2-d0c928968d9e|3|5.0
Tags: |
Categories: Reportage