Hej i dag ska ni kära läsare få titta på en mycke ovanlig bil
vi låter göran berätta historien om sin bil mycke nöje ha de gott / steff
foto:© steff
Jag importerade old english sports cars and racing cars från England på 80-talet. En del renoverade jag och en del såldes.
Den bil jag hade fram till -95 var en Austin Healey 300 mk 2. Då sålde jag och slutade helt med gamla bilar
. På en fest på midsommarafton i somras,där flera bilentusiaster var med, fick jag frågan om det inte "kliade i fingrarna"
Jag svarade då att det enda som skulle få mig igång igen var att hitta en "Burträskare", d.v.s.
en bil som tillverkades i Burträsk i Västerbotte (där jag själv växte upp) under 60-talet.
Av en ren händelse fick jag två veckor senare, via en kusin i V-botten, spår på en sådan bil som fanns i en ladugård sedan 39 år
. Efter några tel-samtal sent på lördagkvällen, efter några glas vin, fick jag kontakt med ägaren och vi kom överens.
Jag köpte bilen helt osedd på telefon, fraktade ner den till Fritsla på en släpkärra. Vad min fritid bestått av seda dess kan ni kanske gissa......
Denna bil var RPB:s första modell, den enda med måsvingedörrar och den i särklass snyggaste.
Idag finns 22 kända bilar kvar i Sverige varav 3-4 i trafik, av ca 300 tillverkade.
De byggdes dels som färdiga bilar, dels som byggsatser baserade på VW-platta med VW eller Porsche motorer.
Man tog vad man hade. Vindrutan från Chev Corvette, gångjärn från min o.s.v.
Fabriken brann 1971, så formen för plastkarossen finns inte kvar.
För mig är bilen ett viktigt stycke svensk bilhistoria, men framförallt ett stycke Västerbottens-historia och ett unikt entreprenörskap
av bröderna som byggde upp fabriken och deras avanccerade till verkning av Formel Vee-bilar och dera racing, bl.a.
i USA. Min bil hade ursprungligen en Porsche-motor
men har nu en trimmad VW- 1600 motor och provkörningarna har visat att denna motor ger ett häftigt ryck på de ca 700 kilona.
/ mvh göran
f1977903-772e-43de-80e0-b47743ed85b2|4|5.0
Tags: |
Categories: Reportage