Hej gott folk denna bil hittade jag på hotrod träffen i skara 2012.

Bad ägaren skicka mig lite info om denna ovanliga bil.

Såg sen denna bil med till salu skyltar så vet inte om det är nya ägare på den nu.

Hur som helst här kommer ett brev från ägaren som hade bilen när jag träffade han.

Stort tack till bengt stenberg som skickade denna info om hans bil .

              Ha de nu gott  / steff

 

                                  Foto: © steff

 

 

 

 

 

Lite bakgrund om "Mark the Monster" kommer här:

Av ren slump så köpte jag för ett par år sedan en Lincoln LSC Mark VII -88, då jag var ute och letade efter en modern drivlina till kommande projekt; en uppgraderad tidig 50-talare.
När jag surfade nätet för att lära mig mer om det och samtidigt letade efter lämplig kaross, hittade jag en firma i USA som sålde glasfiberkit av Ford shoebox-modeller till Thunderbird från 87-89, 
Med dessa kit byter man ut front och bakdel, och får en modern bil som ser gammal ut...
När jag pratade med dem om min bil, så fick jag klart för mig att en Lincoln LSC är både bredare och längre än en Thunderbird, så deras kit skulle inte passa.
Det var då jag frågade mig själv; hur svårt kan det vara...?
 
Jag gick runt på bilträffar och mätte lite på olika Fordar, och Fairlane från 62-64 passade bra mot huv o baklucka som jag ville ha kvar från orginalet för enkelhetens skull, och bredden var lika, så den fick det bli.
Blocket visade en annons på en skrotad tom kaross till en -63:a, ganska rostfri så den fick det bli.
 
Bygget är gjort på frihand, först höger fram, när den blev färdig var det bara att måtta och göra vänster fram likadan :-) Frontdelen framför huven fick jag tillverka själv så att det passade mellan orginalhuven och 63:ans grill.  På samma sätt bak, en sida i taget, bakluckan skarvad på tre ställen. Allt i plåt från donatorkarossen (+ lite metervara...)
 
Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning ( kom in som flyttgods -91 med alla gängse dispenser) han som besiktade var på min sida, och tipsade om att "nästa gång du besiktar den, så kan du säga att den såg ut så här när den kom till Sverige, då kan ingen påstå motsatsen..."     Skön kille som fattat vår hobby!
 
Efter besiktningen monterades en Vortech V3-kompressor, så det blev lite knuff i kärran, man åker skönt med luftfjädrad nivåreglering, ABS, skivor runt om, El-säten i skinn, AC etc...

 / bengt stenberg


 

 

 

 

 

Tags: | Categories: Reportage
Kommentarer är stängt