Hej gott folk jag har fått ett kanon repotage  från erik olla

som här skriver om sin Dodge  charger  stort tack erik för dessa rader.

Jag filmade lite när erik var uppe på bedömning i Nossebro

                   Ha det nu gott  / steff

http://www.youtube.com/watch?v=CUyrBbeYAxA&feature=youtu.be

           

Dodge Charger 426 HEMI 1966


Liten historia om att hitta en drömbil
2011 på våren sålde jag mitt företag som jag hade startat 27 år tidigare. Då ville jag
förverkliga drömmen om en 426 Hemi bil. Började kolla runt vad som fanns till salu på den
svenska marknaden. Det var tunnsått. Kollade då och då på de olika bilsidorna. Det dök
upp en Plymouth Belverdere som var Amerikarenoverad, så det lät intressant. Sålde min
Dodge Dart GT 1969 till min Mopar kompis Pierre. Vi har lärt känna varandra i Orsa på
Mopar at the strip där vi är stamgäster. När vi hämtade Darten i Stråtenbo utanför Falun så
passade vi på att åka och titta på Belvederen en omväg på knappt 20 mil. Vi fick provköra
men det var en besvikelse. Den gick illa och det var en tydlig Amerikarenovering där
klarlacken hade börjat flagna. Vände besvikna hemåt. Fortsatte att kolla på internet och på
senhösten dök det upp en Dodge Charger 1966 till försäljning. Den var renoverad i Finland
och hade besiktigats som historiskt fordon där 2008. Den hade sålts till Sverige 2011 på
våren. Ringde till Pierre och frågade om han ville hänga med upp och titta. Det var utanför
Nyköping på landet. Pierre hängde på och när vi kom fram så stod bilen utanför ett garage
och blänkte. Det var en snyggt renoverad kaross med en fin inredning. Jag föll direkt. När
vi fick provköra bilen så uppenbarade det sig att allt inte var perfekt. Motorn gick hårt och
lät som en lastbil innan den blev varm. Den gick på endast 2an och 3an i växellådan,
kickdown fungerade ej, bakaxeln tjöt, vänster sidorutas stängning var sönder och det drog
in kall luft genom ventilationen. Det var inte så roligt men på hemvägen så ringde jag till
ägaren och gav ett bud. Han skulle fundera sa han. Efter ett par dagar så ringde han och
vi kom överens om köpeskillingen. Ringde Pierre igen och frågade om han ytterligare en
gång ville följa med. Inga problem, vi tog bussen upp och fick åka 426 HEMI hem. Inget
dumt byte.
När bilen kommit hem så började jag rätta till alla fel. Hittade en sidoruta i Vårgårda efter
att jag annonserat på Moparswedens hemsida. Hur stor är chansen att hitta en ruta till en
så ovanlig bil i Sverige. Danny som han hette hade 20 år tidigare köpt ett parti delar där
rutan var med och han visste till vilken bil det passade. Danny är också Mopar skadad och
håller på med en fin renovering av RT. Pierre hjälpte mig att få ordning på växellådan.
Jobbade på bra för att bli klar till SHRA Borås vårmönstring på Almenäs. Åkte dit tidigt och
hade även med min Desoto 57 som min son Andreas körde. När utställningen började
närma sig slutet så fick jag till min förvåning ta emot priset som snyggaste bilen. Det var
stort. Hade aldrig tänkt att det skulle vara möjligt.
Ett par veckor senare var det dags för Powers vårmarknad i Nossebro. Vi åkte till
marknaden med 2 bilar, Anders Gustavsson åkte med mig och Hans Månsson körde sin
Chrysler 57 300 cab. Det var fint väder och mycket bilar hade kommit. Åkte fram till
bedömningen med avsikt att visa upp en ovanlig bil. Det verkade som den blev
uppskattad. När dagen var slut så hade jag fått ett 2:a pris i klassen för 64-73 HT bil. Blev
överraskad för jag var inte med på pris utdelningen utan var nere på marknaden och
handlade. Hans tog med sig pokalen hem.
Bestämde mig för att åka till Västerås på Power Big meet för första gången i mitt 57åriga
liv. Jobbade med bilen för att höja nivån på den. Jag och Anita (frun) tog varsin bil. Anita
med Volvon och husvagn, jag med Chargern och släpkärra med 4 hjuling på och drog till
stugan i Yttermalung. Där gjorde jag i ordning bil och husvagn för att åka till Västerås. Allt
måste ju vara i bra trim för en sådan resa. Kom fram till Västerås där vi hade bekanta som
höll en plats på Ängsö Camping. Resan gick bra men jag hade fladdrigt oljetryck och
ekipaget drack 3 liter milen vid mycket försiktig körning. Big Meet var så stort så det är
svårt att beskriva så det är bättre ni åker dit och kollar själva. Var där alla 3 dagarna. Var
med på finbils cruisingen genom centrala Västerås. I slutet lyckades jag få bensinstopp
men det fanns så många hjälpsamma så vi var snart igång igen. Hade självklart tagit ur
reserv dunken för att ha tomt bagage vid bedömningen. Den här gången var jag med vid
prisutdelningen och jag fick stolt ta emot ett 3:e pris i klassen 64 - 73 HT. Sedan låg vi kvar
någon natt innan färden gick vidare till Falun där campade vi ett par nätter och besökte
koppargruvan, Det var mycket sevärt. Åkte tillbaka till stugan i Yttermalung för vecka 29 är
det Dansbandsveckan, med en stor bilutställning på tisdagen med avslutande lång
Cruising. I år var Bilsport där och Malung samlade 100 bilar till grupp fotografering, det var
mäktigt. Jag och Hans Månson var även med på ett Mopar träff ute på flygplatsen i
Malung, men det regnade så det kom bara 12 bilar. Kommer nog en artikel i Bilsport i
vinter.
Frugan åkte hem med Volvon och jag blev kvar i Dalarna. Man måste ju besöka Classic
Car Week ock Mopar på stripen. Campade i Mora och åkte ner till Rättvik på söndagen
vecka 30 för då är det Barracuda träff. Fick ställa bilen lite bort undan för jag åkte ju Dodge
i år. Det är alltid roligt att träffa kompisarna i Barracuda klubben. Vi har träffats i 8 år nu
och man har fått många vänner. På måndagen var jag hos Rood Runners i Rättvik och
lånade deras 4pelar lyft och bytte grenrörs packning på Chargern. Tisdag så blev det Orsa
för att träffa Mopargänget inför muskelbilsdagen, Onsdag, härliga förutsättningar och
mycket race och bränt gummi. Torsdag, Mopar på stripen blev en blöt historia då regnet
förstörde dagen. Men vi körde uppvisning och börnade så publiken blev nog nöjda.
Borås gänget, Pierre,Dallas, Stenhård och Stellen hängde med till stugan och vi hade en
trevlig kväll i grillstugan nere vid älven. Dagen efter så stannade Pierre kvar och vi var ute
och lekte med både 4-hjuling och 2 hjuling i skogen runt stugan. Dagen efter så var det
hemresa och semestern var slut.
Nu håller jag på och renoverar 426 an. Väntar på nya delar så man kan ha en lika trevlig
semester igen.
Erik

Tags: | Categories:
Kommentarer är stängt