Hej mina vänner alla som är medlemmar i mustangklubben fick ju tidningen i dag och vi var med på ett repotage från våran träff 2010 . Japp denna gång kommer det en riktigt snygg gto som jag såg på en crusin i kungälv våren 2010 tog några bilder på denna fick tag i ägaren i vintras som heter erik och bor i göteborg
bad erik skicka lite info om hans fina bil så här kommer repotaget om denna fina gto mycke nöje / steff
foto : © steff
erik skickade med lite egna bilder från renoveringen foto : erik
Jag köpte bilen hösten 1990 med en trasig motor (hål i blocket, kan bero på en våldsam utväxling...). Annonsen ultlova att det skulle vara en Judge, men då bilen var kraftigt "förädlad" i 80-tals stil influerat av tidningen Bilsport, var det svårt att vara riktigt säker. Flipfront i glasfiber, pipstoppad inredning, röd/vit undertill, och en ynklig vinge på skuffen, som definitivt inte var en Judge-vinge. Emblemet på handskfacket var det enda som kunde användas som bevis. Men jag hade varit sugen länge på en 70 GTO, så jag chansade och slog till. Efter att ha skickat min VIN-code till <a href="http://www.phs-online.com/">PHS</a> fick jag svart på vitt att det var äkta vara.Det såldes ny i Port Chester New York. Det importerades till Sverige 1975, troligen efter en kort vända i Holland innan. Automat och Starlight Black - lite udda kombination på en Judge. Då motorn med hål i som satt i bilen inte var originalmotorn, så lades den till handlingarna och ett 1970 455-block inhandlades och renoverades.En något mer gatvänlig utväxling (3.90) sattes i tolv-bultarn.Tanken var väl mest att få ut bilen på gatan, och det fick jag efter att ha avslutat en renovering av en Mustang 65:a (nu blev ni nöjda va? ;) ). Med headers utan innerskärmar, vild kam, shiftkit och ett fritt ventilerande avgassystem var bilen ganska så tyken, men samtidigt ganska jobbig att åka med. Tanken att återställa bilen mera mot originalhållet växte sig allt starkare. Vändpunkten var när jag hittade en original Judge-vingen på ett förlist Dodge-van i skogen utanför Göteborg. Snacka om bonn-tur - att ingen finnig sextonåring nosat upp den och satt den på sin A-traktor....Efter att ha konstaterat att det var rätt vinge, fick jag mer eller mindre tvinga ägaren att ta emot 200 kronor. Väldigt billigt för vingen - men det satte bollen i rullning, och den blev nog ganska dyr i slutändan. ;) År 1997 rev jag bilen ner. Jag hittade en donator-bil, vilket gav mig en komplett front, inredning och massor av andra delar.Flipfronten sattes på donatorbilen som senare såldes till Holland. Efter nio år av renovering - bl.a nya kvartspaneler, omklädd bräda, bromsar, bakaxel (3.08), automat mm mm, samt att själva livet skulle levas, garage-flytt - just det en '66 GP kom imellan också - så i juni 2006, var den gamle geten tillbaka på gatorna, nu i Orbit Orange (inget svårt val). Det är numera en trevlig och pålitlig åk-bil som hänger med ganska hyfsat i dagens trafikrytm. Uppdateringar blir det varje säsong, senast fick topparna sig en rejäl renovering (det sista som behövdes fixas på maskinen) och till våren rullar den på RallyII-fälgar med Coker Red-Line radialer.
07145142-b0ad-4e66-af39-5b1de0df68be|5|5.0
Tags: |
Categories: Reportage